Kontaktujte nás

Načíst

Ministerstvo zvažuje PPP na D35 včetně nejdelšího tunelu ve třech variantách

Poradenská firma dokončuje studii, která má ukázat, zda by se metoda PPP na spojnici mezi Čechami a Moravou hodila.

Ministerstvo dopravy udělalo další krok k nalezení odpovědi na to, zda nebude financovat dostavbu dálnice D35 formou takzvaného PPP projektu, kdy by vítěz stavbu úseku z Litomyšle do Mohelnice postavil, zajistil peníze a následně 26 let provozoval. Jasno má být do poloviny příštího roku.

Ministerstvo na svých stránkách zveřejnilo nový dokument, ve kterém shrnuje informace o chystané stavbě a projektu a současně slouží i jako předběžná tržní konzultace. Cílem dokumentu je poskytnutí předběžných informací o projektu a pomocí různých dotazů zjistit zájem jednotlivých možných účastníků samotné soutěže. Materiál je dostupný pouze v angličtině.

„Než začne předkvalifikace, tak musí být jednoznačně zřejmé, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv a stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR. Jako podklad pro rozhodnutí vlády musí být předložen materiál, který bude ekonomické aspekty projektu popisovat, jehož dokončení ze strany zpracovatele (PwC) lze očekávat v průběhu léta 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podle něj bude materiál k dispozici nové vládě, která si sama rozhodne, zda se bude tímto tématem dále zabývat či nikoliv. „Rozhodnutí lze očekávat v první polovině roku 2022,“ dodal Jemelka.

Další dálnice se formou PPP nechystá

Úsek D35 by mohl být po dostavbě D4 druhým v zemi, který by se financoval tímto způsobem. Model spočívá v tom, že stát platí za postavení a údržbu a po určité době pak od koncesionáře dálnici převezme. „Uvedený úsek dálnice byl identifikován jako potenciálně další možný úsek na české dálniční síti z hlediska své délky, stavu připravenosti a celkového objemu finančních prostředků, kde by mohl být takový finanční nástroj aplikován z hlediska celkové optimalizace cash-flow při zajišťování dálniční výstavby v potřebném rozsahu,“ dodal Jemelka. Na dalších úsecích v zemi se podle ministerstva dopravy už v tuto chvíli PPP projekt nezvažuje.

Ministerstvo v materiálu uvádí tři možné varianty, které se liší délkou: všechny na moravské straně končí v Mohelnici. Jedna varianta (64,5 km) začíná ve Džbánově, druhá (56,9) v Litomyšli a třetí (46,5 km) v Janově. Nejdražší varianta počítá s náklady 1,66 miliardy eur (43 miliard korun).

Dálnice D35 má být severní variantou dálnice D1, aktuálně se staví dva úseky z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Nejproblematičtější je z hlediska povolování úsek u Litomyšle, ŘSD se ale podařilo prolomit odpor místních a uzavřelo memorandum, v kterém se zavázalo k řadě ústupků.

V plánování Ředitelství silnic a dálnic jde o celkem pět úseků

Džbánov – Litomyšl - 7,3 km dlouhý úsek, kde se ŘSD nedávno dohodlo na memorandu s městem i odpůrci stavby.
Litomyšl – Janov -  10,35 km dlouhý úsek má zatím nepravomocné územní rozhodnutí.
Janov – Opatovec - 11, 7 km dlouhý úsek má již územní rozhodnutí a první část by se měla stavět už letos. Konkrétně má jít o most pod železničním koridorem Česká Třebová – Brno.
Opatovec – Staré Město -  16,5 km má již územní rozhodnutí. Na trase je téměř 4 kilometry dlouhý tunel Dětřichov, který bude nejdelším dálničním tunelem v zemi.
Staré Město – Mohelnice - 18,2 km, letos se čeká podání žádosti o územní rozhodnutí. Součástí bude 1,3 kilometru dlouhý tunel Maletín.

ZDROJ: zdopravy.cz

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.