Při výběru motorového oleje je potřeba se řídit doporučením výrobce. Tento určí, jaký druh motorového oleje, s jakou viskozitou a jakými normami je nutné zakoupit. Tyto informace se dozvíte ze servisní příručky k vozidlu. Pokud informace neznáte, pomůžou mazací plány nebo katalog výrobce.
SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje. Konkrétně určuje viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. SAE zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazivém počasí, ale nezřídne v případě, že se motor na dálnici hodně zahřeje.
Viskozita se určuje jak u motorových, tak u převodových olejů. Vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Olej 0W-40 znamená 0W zimní třída a 40 je letní třída, použitelnost tohoto oleje je v rozsahu -35°C až do +35°C.
API (American Petroleum Institute) - Americká norma
- konkrétní příklad: ve specifikaci oleje může být napsáno: API SL/CF
ACEA (Asociation des Constructeurs Européens d´ Automobiles) - Evropská norma
Všichni výrobci motorů požadují na výrobcích motorových olejů dodatečné požadavky, které mají ve svých firemních normách. Dále viz článek Mazací plány.
Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují a dodávají oleji nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšují odolnost proti stárnutí. Aditiva pro snížení opotřebení chrání motor před vysokým opotřebením, čistící aditiva dodávají oleji čistící účinky. Podle určení použití oleje a jeho požadovaných vlastností se aditiva přidávají v různé kombinaci a množství. Toto se nazývá legování oleje. Podíl aditiv u moderních motorových olejů je mezi 15-30%.
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Pneumatiky musí být především bezpečné a spolehlivé. Nesmí docházet k defektům pláště, pro každodenní bezpečí řidiče i přepravovaného zboží. U nákladních pneumatik je nutné průběžně hlídat hloubku dezénu a nahuštění pneu. Zohledněn musí být i typ vozidla, pro které jsou pneumatiky určené.
Rozměr pneumatiky zjistíte na bočnici stávající pneu na vozidle. Případně ve velkém technickém průkazu (TP). Uvedené informace jsou informativního charakteru. Neváhejte jejich konzultovat s naším technikem.
Např: 305/70 R22.5 152L | ||
305 | šířka motopneu (mm) | |
70 | profilové číslo (%) | |
R | radiální konstrukce | |
22,5 | průměr pneumatiky v palcích | |
152 | index nosnosti | |
L | kategorie rychlosti |
Výrobce obvykle doporučuje určitý řadu nákladních pneumatik. Budete mít jistotu správného nákupu, pokud se budete doporučením řídit. Nákladní pneu se podle umístění obvykle dělí na vodící, záběrové a návěsové. A také podle převládajícího typu používané komunikace.
Preferujte nákladní pneumatiky s dlouhou životností, tichostí při jízdě, ekonomickým provozem, jízdním komfortem i bezpečností. Nabízíme levné i dražší pneu nákladní prémiových značek Continental, Matador, Goodyear nebo Michelin či Uniroyal.
Bezpečnost jízdy s nákladním vozidlem je ovlivněna i tlakem v pneu. Přehuštění nebo podhuštění nákladní pneu ovlivňuje životnost. Neodborné nastavení může vést i ke zničení kostry pláště pneumatiky.
Huštění obvykle probíhá ve dvou fázích. V první fázi dochází k předhuštění pro optickou kontrolu případných deformací. Pak nastupuje druhá fáze, huštění pneu na optimální tlak. Pneumatiky by se měly nacházet ve vertikální poloze a mechanik by měl být vzdálen nejméně 3 metry. Nejlepší v ochranné kleci. Optimální hodnota tlaku v nákladní pneu musí být stanovena podle počtu náprav, zatížení a podmínek používání.
© 2023 TruckAlliance s.r.o. - Barákova 575, 506 01 Jičín - Nové Město - tel.: +420 720 986 918, e-mail: chytrydopravce@truck-alliance.cz
Shop máme od wpj.cz |Nastavení cookies